Etusivulle Home Page Grahnilaiset juhlivat sukuaan kolmatta kertaa

Teksti: Tanja Lapinlampi
Kuvat: Sylvi Savolainen

Päivitetty 20.05.2012

Heinäkuun viimeisenä lauantaina vietettiin Grahn-sukuseuran kolmatta. sukujuhlaa Hetekylän Kuikkalammilla Vilhelän pihapiirissä. Juhlaan osallistui noin 130 grahnilaista seurustelun, ruokailun, vuosikokouksen ja musiikkipainotteisen ohjelman merkeissä. Juhlaväestä noin kolmasosa oli Pesälöitä ja loput grahnilaisia. Nuorin juhlija oli kaksikuukautinen ja vanhin yli 90-vuotias. Väki sai nauttia taas kerran Rauni Takalan mainiosta ruoasta ja makoisasta omenapiirakasta. Menneitä muisteli Jaakko Jurvansuu, samoin tervetuliaissanat lausunut Matti Kuusiniva. Haitarinsoittajia on Matilan sukuhaaraan siunaantunut useita, ja heidän johdollaan laulamisesta pitävät grahnilaiset pääsivät laulamaan niin Suvivirren, Kymmenen virran maan kuin muutkin laulut.

Grahn-sukuseuran ovat perustaneet vuonna 2003 pudasjärveläisen Johan Lehtolan (1730-1804) ja edelleen ruotusotilas Olof Grahnin (entinen Lehtola, 1772-1809) jälkeläiset. Seuran tunnus, kaksilatvainen kuusi kasvaa Vilhelän pihassa. Sen kaksi latvaa symbolisoivat suvun kahta haaraa: veljesten Juho Pesälän (entinen Grahn, 1840-1920) ja Daniel Wilhelm Grahnin (1849-1928) jälkeläisiä. Pesälän sukuhaaran kantapaikka on Jongunjärven rannalla Pesälässä ja Daniel Wilhelm Grahnin Hetekylän Kuikkalammilla. Näiltä sijoilta on suku levinnyt ympäri Suomen, vaikka suuri osa asuukin Pohjois-Suomessa.

Lauantain juhlassa valittiin seuran puheenjohtajana jatkamaan sukuseura-aktiivi Sirkka Fredriksson ja varapuheenjohtajiksi Lauri Pesälä ja Jouko Niva. Juhlassa julkistettiin Grahn-Lehtola –suvun sukupuu, johon on koottu viiden ensimmäisen sukupolven tiedot. Sukupuun on laatinut Ammattiopisto Luovista juuri valmistunut Jenni Littow. Suvun varsinaista sukutaulua kokoavat Jouko Liukkonen ja Jaakko Jurvansuu. Nyt tauluun kerätään jo 10. sukupolven tietoja.

Juhlaväestä parisenkymmentä osallistui sunnuntain jumalanpalvelukseen ja kävi suvun jäsenten haudoilla sekä suvun pystyttämällä muistomerkillä. Museokahvien jälkeen osa ajeli vielä yhden Johan Wilhelm Grahnin lapsen Pieta Sofia Paavolan (os. Grahn) kotitaloon Hetekylän Uuteentaloon. Entisaikojen muistoja kirvoitti paitsi paikka myös valokuvat ja vanhat tavarat.

Seuraavaa juhlaa vietettäneen taas neljän vuoden kuluttua. Kahden vuoden kuluttua tavoitteena on julkaista neljäs julkaisu Grahnien sukua III ja ensi kesäksi kaavaillaan retkeä suvun kantapaikkaan Lehtolaan, joka sijaitsee Korpisella, Puolangalla.
Sukuseuran toimintaan, julkaisuihin ja muihin tuotteisiin voi tutustua internetissä osoitteessa www.grahnsukuseura.fi.

Tanja Lapinlampi 2.8.2011

Sukujuhlavieraat yhteiskuvassa

Kuvassa on ''keittiöhenkilökunta'' eli juhla-aterian valmistanut Rauni Takala istuu keskellä ja vasemmalla puolella on Sisko Alatalo ja oikealla Eila Kuurola.

Matti Kuusiniva lausumassa tervehdyssanoja. Antti Varpu toimi tilaisuuden juontajana.

Marjut Uusitalo lauloi Aila Matilan säestyksellä

Tanja Lapinlampi esitteli Lehtola-Grahn suvun sukupuujulisteen.

Jaakko Jurvansuu kertoi omakohtaisia kokemuksia koulunkäynnistä ja opiskelusta sota-aikana ja sen jälkeen.

Seija Perttu jakaa yleisölle leikin ohjeita. Juhlaväki pääsi kiekumaan, ammumaan, määkimään, röhkimään ja hirnahtelemaan ja samalla tutustumaan toisiinsa.

Juhlavieraita Vilhelässä

Toinen vasemmalta sukuseuran puheenjohtajaksi edelleen valittu Sirkka Fredriksson, keskellä Pirkko o.s. Sorjonen ja seuraavana Pekka Jurvansuu.

Toimen mies Jouko Niva valittiin sukuseuran varapuheenjohtajaksi.

Loppu